Eko – konieczność czy biznes

Często w mediach pojawia się takie stwierdzenie „Mamy do uratowania ziemię. Planeta się ociepla to ostatni dzwonek na działanie”.

Raport Zespołu do spraw Zmian Klimatu nie zostawia wiele miejsca na optymizm. „To pewne, że DZIAŁALNOŚĆ CZŁOWIEKA doprowadziła do ogrzewania atmosfery, oceanów i lądów. W żadnym dotychczasowym dokumencie antropogeniczna geneza zmian klimatu nie była tak dobitnie podkreślana.

Oszacowano, że działalność ludzi spowodowała wzrost globalnej średniej temperatury o ok. 1˚C w stosunku do okresu sprzed epoki przemysłowej. Utrzymanie takiego tempa zmian spowoduje podwyższenie tej wartości do 1,5˚C już między 2032 a 2050 r.” Dlatego ważne są nasze codzienne decyzje i wybory. Każdy krok w dobrą stronę jest ważny.

Czy biznes może być Eco?

Biznes już dawno zauważył, że Konsumenci nie tylko chcą znać składniki spożywanej żywności, ale także zwracają uwagę na produkty, z których są budowane ich mieszkania i domy. W Knauf Insulation widzimy, że rośnie zainteresowanie Konsumentów składnikami, jakie zawierają produkty budowlane. Chcemy mieć pewność, że domy, szkoły, biura czy szpitale nie są budowane ze szkodliwych materiałów. Dlatego na rynku pojawiła się wełna mineralna wyprodukowana w technologii ECOSE® , która nie zawiera dodatku formaldehydu, środków zmniejszających palność, środków grzybobójczych.
To nie wszystko – produkty Knauf Insulation posiadają etykietę DECLARE, co potwierdza, że nie są szkodliwe ani dla osób pracujących z tymi produktami, ani dla przyszłych mieszkańców budynków. Podkreśla ona naturalne pochodzenie naszych materiałów izolacyjnych. W procesie produkcji Knauf Insulation wykorzystuje się materiały w 80% pochodzące z recyklingu (głównie ze szkła), a także z innych surowców naturalnych, takich jak piasek. Wełna Knauf Insulation jako jedyna w tej kategorii produktów posiada Certyfikat DECLARE, który jest rozpoznawalnym i uznawanym przez niezależne podmioty dokumentem, potwierdzającym, że produkty są zdrowe i bezpieczne dla ludzi.

Eko to moda?

Nawet jeśli moda, to bardzo pozytywna, a wręcz pożyteczna. Jeżeli dzięki trendowi eco poszerzamy wiedzę, stajemy się coraz bardziej świadomi, to nie ma wątpliwości, że to dobry kierunek w modzie. Warto, aby każdy z nas jako jednostka wiedział jak najwięcej na temat zrównoważonego rozwoju i ekologii.

Jak przekonać sceptyka do edukacji klimatycznej?

Jako ludzie lubimy mieć rację i z otoczenia wyłapujemy tylko to, co potwierdza nasze zdanie o świecie. Czy to lenistwo? To tak zwane zjawisko dysonansu poznawczego, opisane przez Leona Festingera psychologa społecznego. Źle znosimy, kiedy do naszego światopoglądu wdzierają się myśli, fakty sprzeczne z tym, co uważamy na dany temat. Każdy z nas dysponuje zestawem mechanizmów obronnych, które chronią nasze wartości i przekonania. A więc nowa wiedza kwestionująca poprzednią jest zawsze wyzwaniem.
Moim zdaniem jeśli spotykamy na swojej drodze ludzi, którzy mają inne przekonania niż my, to wdawanie się z nimi dyskusję powoduje, że tracimy energię. Ważniejsze jest to, co my jako jednostki robimy na co dzień. Chodzi o przykład, który dajemy swoimi działaniami i zachowaniem. Przecież patrzą na nas koledzy z pracy, znajomi i nasza rodzina. U mnie najpierw moja córka zaczęła jeść dużo warzyw i owoców na początku ze względu na sylwetkę, to wpłynęło także na jej dobre samopoczucie, a potem chodziło już także o dobro planety. Poszłam za jej przykładem, zaczęłam ograniczać mięso, jeść kolorowo smacznie, lekko, zdrowo. I to z korzyścią dla mnie i świata. Nauka przez doświadczenie jest najlepsza.

Dlaczego Knauf Insulation zainteresowało się projektem Be.Eco?

Budowanie świadomości klimatycznej jest dziś niesamowicie ważnym wyzwaniem, którego jako Knauf Insulation podjęliśmy się na całym świecie. Kluczowa jest więc edukacja. Edukacja w szkole, chociaż osobiście uważam, że powinna już być w przedszkolu. Jeśli dzieciaki wyrobią sobie pozytywne nawyki, to potem dbanie o przyrodę stanie się czymś naturalnym.

Niektórzy uważają, że w szkołach powinny się odbywać specjalne lekcje poświęcone klimatowi. Jest to oczywiście jakaś droga. Moim zdaniem trzeba jednak zmienić cały system edukacji, żeby zagadnienia dotyczące ekologii pojawiały się przy okazji nauki różnych przedmiotów. Na przykład w szkołach zawodowych kształcących przyszłych fachowców budowlanych, warto pokazywać z jakich składników tworzone są produkty budowlane, aby mieli świadomość ich znaczenia dla zdrowia.
Tak więc edukacja jest bardzo ważna oraz pokazywanie, jak każdy z nas swoimi codziennymi małymi i dużymi wyborami, może wpływać na odwrócenie negatywnych trendów. Bo w trosce o przyszłość planety warto zacząć od siebie już dzisiaj. Wszystko jest jeszcze w naszych rękach. Zapraszam na stronę Strona główna – #Be.Eco (beeco.edu.pl)

5/5 - (9 votes)
Anna Kazusek

Autor tekstu:

Anna Kazusek
Anna należy do zespołu Knauf Insulation i odpowiada za działania marketingowe w Polsce, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Zawodowo i prywatnie wspiera wszelkie projekty ProEko.
powiązane artykuły i FILMY
Okiem Eksperta
Okiem Eksperta
Okiem Eksperta