Jak uniknąć chaosu na budowie, czyli rola koordynatora BHP

Często podczas szkoleń BHP słyszę pytanie: Jak ogarnąć chaos, gdy na budowie pracuje jednocześnie wiele osób? Odpowiadam – potrzebny jest koordynator BHP. Niestety, gdy wspominam o tej funkcji, widzę, że niektórzy przedsiębiorcy, właściciele firm budowlanych po raz pierwszy się z nią spotykają. Jest mylona ze specjalistą ds. BHP.

Budowa to miejsce, gdzie powinien być porządek. Chaos spowalnia prace, wprowadza nerwową atmosferę, a to wiąże się z pogorszeniem bezpieczeństwa pracy.
Pracownicy tracą mnóstwo czasu na poszukiwaniu w miejscu pracy zapodzianych przedmiotów, narzędzi… A strata czasu to nie jedyna niepożądana konsekwencja. Pojawia się zdenerwowanie pracownika, presja czasu, a to z kolei odbija się na bezpieczeństwie.

Porządek dla bezpieczeństwa pracy

Nieporządek to także ryzyko wypadku – chaotycznie rozłożone narzędzia, zaplątane przewody od elektronarzędzi, rzeczy odłożone w przypadkowych miejscach… O wypadek nietrudno.
Najlepiej na bieżąco pilnować, by nie wnosić niepotrzebnych narzędzi na budowę, utrzymywać porządek. W bałaganie, chaosie nie tylko jest niebezpiecznie, ale i prace trwają dłużej – traci się czas na niepotrzebne „spacery”, dyskusje gdzie, kto, co położył czy schował.

Koordynator BHP

Ilekroć wspominam o funkcji koordynatora BHP, tyle samo razy widzę zakłopotanie na twarzach moich rozmówców. Mówią wprost, że pierwszy raz spotykają się z taką funkcją… Szkoda, że tak się dzieje.
Koordynator to osoba, która cały czas przebywa na budowie i to może być np. pracownik jednej z ekip.
W miejscu realizacji prac, na budowie, kilka ekip jednocześnie wykonuje swoje prace, każda z nich ma swoje wymagania, odpowiednie warunki wykonywania pracy, swoje potrzeby. Jeśli każdy będzie działać tak, jak jemu wygodnie, to o wypadek nie będzie trudno.
Dlatego tak mocno zwracam na to uwagę. Jeżeli na jednej budowie pracuje kilka ekip – zorganizujcie koordynatora. Koordynator zespoli potrzeby i wymagania wszystkich ekip, zaplanuje lub uporządkuje plan realizacji prac, pozna zagrożenia wynikające z poszczególnych czynności i podejmie takie działania, by inne osoby nie były narażone na uszczerbek na zdrowiu czy nawet utratę życia.

Koordynator pracy na budowie

Wymóg zorganizowania takiej funkcji, jak koordynator BHP, wynika wprost z przepisów, jednak podkreślam, że w praktyce to naprawdę bardzo ważne rozwiązanie.
Podam przykład. Wyobraźmy sobie, że na teren budowy wchodzi ekipa od docieplenia wewnętrznego, jednocześnie przyjechała ekipa, która ma wykonywać prace budowlane w korytarzu, a to jedyna droga dostępu dla ekipy pierwszej. Oba zakresy prac nie zostały wcześniej odpowiednio zaplanowane, zorganizowane, skoordynowane. Jaki jest tego efekt? Ekipa pierwsza ma problem z dostępem do swojej przestrzeni pracy, albo nieustannie przeszkadza drugiej ekipie. Jest też inna możliwość – prowizoryczne rozwiązania, pomijające konieczność wchodzenia w interakcje. Niestety te rozwiązania mogą być sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa https://welnaknauf.pl/poradnik/szkolenia-bhp/ (np. przepychanie się pod ścianą, prowizoryczne rozwiązania transportowe z zewnątrz typu bloczki).
A można było tego uniknąć, gdyby zaplanować te prace wcześniej, odpowiednio umieścić je na osi czasu, tak by nie kolidowały ze sobą.
Funkcja koordynatora to nie tylko planowanie, ale również działanie tu i teraz. Budowa jest specyficznym środowiskiem, gdzie jedynym pewnikiem jest to, że coś może pójść nie tak, jak zakładaliśmy. A koordynator to osoba, która potrafi reagować na takie niezaplanowane okoliczności.

Koordynator BHP a specjalista ds. BHP

Nie należy stawiać znaku równości między koordynatorem BHP a specjalistą do spraw BHP. Koordynator to osoba, która stale przebywa na budowie, jest tu i teraz. Specjalista ds. BHP ma zupełnie inną rolę, może pełnić funkcję doradcy, ale nigdy nie zastąpi osoby, która na budowie przebywa codziennie, przez cały czas trwania prac. Poza tym specjalista ds. BHP nie może być obciążany innymi, dodatkowymi zadaniami – na mocy innych przepisów.

Dlatego tak ważna jest funkcja koordynatora BPH, który zespoli potrzeby wszystkich ekip, uporządkuje plan prac, podejmie działania, aby nikogo nie narażać na uszczerbek na zdrowiu.

5/5 - (8 votes)
Agnieszka Dziewanowska-Sobczak

Autor tekstu:

Agnieszka Dziewanowska-Sobczak
Agnieszka jest specjalistką do spraw BHP oraz ergonomii, z wieloletnim doświadczeniem w tej branży. Tematyka BHP to nie tylko jej zawód, ale i pasja.
powiązane artykuły i FILMY
Okiem Eksperta
Okiem Eksperta
Okiem Eksperta